משאיות העתיד – חידושים מרגשים בדרך

בפתח העשור השלישי של המאה ה-21, הטכנולוגיה משפרת את חווית הנהיגה, מייעלת ומקצרת את שרשרת האספקה, ומעלה את רמת הבטיחות בדרכים, ומעניין לראות לאן היא עוד תיקח אותנו

משאיות אוטונומיות, סחורות ומטענים מדברים, נסיעות בשיירה ואפליקציית הובלות שיתופיות – הכירו את המגמות החדשות וההתפתחויות הטכנולוגיות הצפויות בענף המשאיות, בשנים הקרובות.

משאיות אוטונומיות ללא נהג

משאיות אוטונומיות ללא נהג?
זה כבר מזמן לא תסריט עתידני, אלא מציאות כמעט עכשווית במעבדות הפיתוח של פולקסווגן, דיימלר, ועוד חברות ענק, המפתחות מערכות שמסייעות לנהגים להישאר בתוך הנתיב ולבלום מבעוד מועד, תוך שהן סוללות את הדרך למשאיות אוטונומיות ללא התערבות של נהג אנושי.

ומה באשר לנהגים?
בעידן של מחסור מתמיד בנהגי משאיות, האם המשאיות האוטונומיות ייתרו את הצורך בנהגים? לפי תחזיות המומחים ממש אין צורך לדאוג מזה, מאז ומעולם האדם שמאחורי ההגה היה האחראי על הגעת הסחורה בשלום, וגם אם תפקיד הנהג יעבור שינויים, הוא ימשיך להוות גורם משמעותי בתהליך ההובלה. שהרי נהגי משאיות אחראים לביצוע של הרבה מאוד פעולות מעבר לנהיגה עצמה. עפ"י מחקר חדש שערכה לאחרונה חברת Uber ככל שיהיו יותר משאיות אוטונומיות ויותר נסיעות, כך יגדל הצורך בנהגים אנושיים מיומנים לק"מ האחרון, בתוך העיר ובתוך שטח המפעל.

משאית אוטונומית בפעולה

משאיות חשמליות

משאית חשמלית בפיתוח

ומה באשר למשאיות חשמליות? גם כאן הפיתוח הטכנולוגי לא עוצר לרגע: חברת טלסה כבר הודיעה שהצליחה לייצר משאית חשמלית שיכולה לנסוע ברציפות לטווח של 800 ק"מ, ואילו פולקסווגן משקיעה מאמצים בהוזלת עלויות המשאיות החשמליות שלה, וביצירת רשת טעינה כלל יבשתית אירופאית, ביחד עם יצרני ענק נוספים ובהם BMW, דיימלר ופורד.

משאיות שיתופיות UBER?

כשכולם מדברים על כלכלה שיתופית וחולקים אופניים, קורקינטים ונסיעות ברכבים פרטיים, למה לא לקחת את זה צעד אחד קדימה גם לתחום הובלת המטענים?
אחת מהתחזיות המעניינות ביותר של מומחי תחבורה בינלאומיים היא שבדומה לאפליקציית Uber , המחברת בין נהגים לנוסעים, בעתיד הלא רחוק גם בעלי סחורות יוכלו להוזיל עלויות, לחסוך זמן ולתרום להפחתת זיהום האויר. זאת באמצעות אפליקציות הובלה שיתופיות, שיציגו להם בשקיפות מלאה ובזמן אמת, את נתוני המובילים הזמינים עבורם.

האינטרנט של הדברים (IoT) – גם בהובלת מטענים

טכנולוגית האינטרנט של הדברים (IoT) יוצרת רשת של התקנים שניתן להרכיב על חפצים, רכבים ומכשירים בכדי לאפשר להם לשתף ביניהם מידע ונתונים. יישומה של הטכנולוגיה בתחום השינוע והלוגיסטיקה בא לידי ביטוי באינספור שימושים הנוגעים לניהול צי המשאיות ובקרת המטענים ובהם:  קיצור שרשרת האספקה, שיפור תהליכי קבלת החלטות, תזמון חסכוני ואקולוגי יותר של משלוחים, ואיזון טוב יותר של ביקוש והיצע.
כך לדוגמא, אחד היישומים של הטכנולוגיה הוא בפריסת רשת חיישנים המבקרת את תפקוד מערכות המשאית, החל מלחץ האויר בצמיג ועד לפיזור העומס על משטח ההטענה. באופן דומה, חברות הלוגיסטיקה, יוכלו לצייד את המטענים הרגישים בחיישנים שיאפשרו להם לבקר בזמן אמת את מצבם ולקבל התראות על שינויים וחריגות בנתוני הסביבה  – הטמפרטורה, הלחות, רמות הלחץ, הטלטולים ועוד, בשבריר של זמן לעומת ביצוע סריקות ברקוד ידניות.   

Platoon – נסיעת שיירה

Platoon – אחד המושגים החמים והמדוברים ביותר כיום בענף ההובלה, ובמיוחד באירופה, הוא פתרון שנקרא Platoon – קיבוץ של מספר משאיות בשיירה, כאשר המשאית הראשונה משמשת כמובילה, והיתר מגיבות ומסתגלות לשינויים בתנועתה. יישום הפתרון נעשה בלווית טכנולוגיית קישוריות ומערכות תמיכת נהיגה אוטומטיות, המסייעות בשמירה על קשר ומרחק קבוע בין המשאיות.


הרקע לקידום הפתרון הוא ההבנה שלקיבוץ המשאיות יחד, לנסיעה משותפת, יתרונות רבים ובהם: חסכון בצריכת הדלק ובפליטת ה- 2CO, ייעול וקיצור של שרשרת האספקה וכן שיפור הבטיחות בדרך, לעומת מצב בו כל משאית נוסעת בכביש לבדה.


נכון לעכשיו הפתרון מיושם בצורה חלקית ובכדי להמשיך ולקדם אותו ישנו צורך במאמץ משולב הן מבחינת הפיתוח הטכנולוגי, הן בהתאמת מערכת הכבישים והן ביישום של שינויים רגולוטריים. 

שיירה של משאיות

אז אלו היו כמה מהחידושים המרגשים בתחום המשאיות, שחלקם כבר מיושמים ברמה חלקית, בארץ ובעולם. בפתח העשור השלישי של המאה ה-21, הטכנולוגיה משפרת את חווית הנהיגה, מייעלת ומקצרת את שרשרת האספקה, ומעלה את רמת הבטיחות בדרכים, ומעניין לראות לאן היא עוד תיקח אותנו כי אין ספק שהיא רק תלך ותתעצם.

בדקו זכאות להטבת 1,500 ש"ח
ממשרד התחבורה בקלות!