לא למפונקים: הסיכונים, האתגרים והפתרונות בנהיגה על משאית

נהגי משאית נושאים באחריות רבה, הן לשלומם של האחרים אבל לא פחות חשוב - גם לשלומכם. ולכן, דאגו לעצמכם, ועשו כמיטב יכולתכם כדי ליצור לעצמכם סביבת עבודה נוחה בריאה ובטיחותית.

הם מתחילים לעבוד ב – 04:00 לפנות בוקר, ב 23:00 בלילה או דווקא בצהריים, בשעות הכי חמות, מבלים על הכביש בנהיגה מאומצת, כמעט חצי מהשבוע, אוכלים לא מסודר, חשופים לחומרים מסוכנים ומתקשים למצוא מקום בו אפשר לעצור להפסקת התרעננות.

אלו הם כמובן נהגי המשאיות – מקצוע מאתגר שממש לא מתאים לכל אחד ובטח לא למפונקים שביננו אז מהם האתגרים והקשיים העיקריים של המקצוע ומה אפשר לעשות כדי להקל ולסייע?

סיכון מוגבר לתאונות דרכים

כמי שמבלים על הכביש שעות ארוכות ברציפות, רבות מהן בתנאי ראות גרועים, בחושך בגשם או בערפל, ולעיתים גם בתנאי עייפות קיצונית, נהגי המשאיות חשופים באופן מוגבר לתאונות דרכים. הנתונים מראים כי משאיות במשקל 3.5 טון ומעלה, מעורבות פי 3 בתאונות מרכבים רגילים.

חוסר ריכוז יכול להוביל לאסון

אז מה ניתן לעשות?
מילת המפתח כאן היא ערנות  – היו מודעים לרמת הערנות והריכוז שלכם ואם אתם מרגישים שאתם מוסחים או מתחילים להירדם – עצרו בהקדם האפשרי להפסקת התרעננות או מנוחה, הכוללת אכילה, שתיה וגם תנועתיות.
בנוסף, כדי לפתור את בעיית השטחים המתים שאינכם רואים, הרבו להשתמש במראות, הקפידו לנסוע בנתיב הימני, וחפשו בעיניים באופן יזום כלי רכב והולכי רגל – כדי לא להיות מופתעים.
כמו כן, ניתן להתקין במשאית מערכות טכנולוגיות מתקדמות המסייעות בכיסוי שטחים מתים, הנמצאים מחוץ לטווח הראיה.  

סיכון לפציעה מפעילות פיזית

מעבר לישיבה הממושכת והמאומצת מול ההגה, נהיגת משאית כרוכה בביצוע מגוון רב של מטלות פיזיות נוספות הטומנות בחובן סיכונים רבים לפציעות ופגיעות: חבלות בעת העמסת המטען ופריקתו, שברי מאמץ מדחיפה או סחיבה של מטענים כבדים, היתקלויות ונפילות בעת העלייה והירידה מתא הנהג, פגיעות בעת ביצוע תיקונים ועבודות אחזקה שונות כגון החלפת צמיגים, סכנת מעיכה מהשתחררות מטענים או בעת ניתוק הנגררים, ועוד.  

אז מה ניתן לעשות?
להקפיד על ההנחיות המקצועיות לריתום, העמסה, עיגון, קשירה והובלת מטענים ברכב לרבות: ריתוק וניתוק בטוחים, פיזור נכון של  העומסים על משטח הטעינה, שימוש בעזרים מכניים להרמה והזזה של מטענים כבדים וכו'.
בהקשר זה חשוב מאוד לזכור כי גם אם אנשים נוספים מעורבים בהעמסת המטען ופריקתו, האחריות היא תמיד על הנהג המוביל, ועליו לוודא כי הרכב ותכולתו יעמדו במבחן הבטיחות גם במצבי קיצון של פניות חדות, בלימות חירום וחלילה – תאונות.

סיכון בריאותי מפגיעת חומרים מסוכנים

נהגי משאיות המובילים חומרים מסוכנים נמצאים בסיכון גבוה הן במהלך ההעמסה והפריקה והן לאורך השינוע עצמו, ובפרט בתרחישים כמו תאונה, התפוצצות, דליקה או דליפה.

אז מה ניתן לעשות?
מעבר לעמידה בדרישות הסף הגבוהות להובלת חומרים מסוכנים, דאגו לעבור קורסי ריענון תקופתיים בכדי להתעדכן בשינויי ההנחיות והחוקים.

סיכון לבעיות אורתופדיות

רבים מנהגי המשאיות סובלים, באופן קבוע, מכאבי גב תחתון וכאבי פרקים בגפיים. זאת בשל שעות הישיבה הארוכות מול ההגה, רבות מהן בדרכים משובשות ומטלטלות, וביתר שאת כאשר כיסא הנהג אינו מתאים למידותיו, התנוחה אינה נכונה או שמתלי הרכב אינם תקינים.

אז מה ניתן לעשות?
חשוב מאוד לארגן לעצמכם סביבת עבודה נוחה ובריאה –  להתאים את הכיסא למשקלכם ולגובה שלכם, ולכוון את המראות כך שימזערו את מאמץ הצוואר. בנוסף השתדלו לשלב במהלך יום העבודה תנועתיות מירבית – הן במתיחות שניתן לבצע תוך כדי הישיבה, והן בהליכה וביצוע תרגילים קלים במהלך העצירות.  

סיכונים מחשיפה מתמשכת לשמש (קרינה אוטרא סגולה)

כדי להימנע מנזקי הקרינה זכרו להצטייד במשקפי שמש טובים, דאגו לביגוד המכסה את חלקי הגוף החשופים ומרחו קרם הגנה (בעיקר על זרוע שמאל).  

חשוב מאוד ללבוש אביזרי מיגון

לסיכום, כנהגי משאית אתם נושאים באחריות רבה, הן לשלומם של האחרים אבל לא פחות חשוב – גם לשלומכם. ולכן, אם אין אני לי מי לי, דאגו לעצמכם, ועשו כמיטב יכולתכם כדי ליצור לעצמכם סביבת עבודה נוחה בריאה ובטיחותית:

·       הקפידו על מנוחה נכונה, אכילה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית,

·       נהגו במתינות וברוגע, על פי החוק, שמרו מרחק וגלו ערנות

·       הימנעו מלקחת סיכונים מיותרים כולל מצבי עומס יתר

·       שמרו על תקינות המשאית שלכם והקפידו על ביצוע כל הטיפולים השוטפים הנדרשים

·       חזרו והתעדכנו בהנחיות הבטיחות אחת לתקופה

·       העזרו בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור בטיחות הנהיגה

שתהיה לכם נסיעה טובה ובטוחה!

בדקו זכאות להטבת 1,500 ש"ח
ממשרד התחבורה בקלות!