תאונות פגע וברח – כשזה הולך ומסתבך

אחת לכמה שנים, ותמיד בנסיבות קשות, נושא תאונות הפגע וברח עולה לכותרות הראשיות ומעורר דיון סוער. זאת בשל העבודה כי מעבר להאשמה החמורה בחבלה חמורה או בפגיעה בחיי אדם, הנהג הנמלט מואשם גם בעבירת הפקרה, שהיא בויה ומגונה גם מהפן החברתי - מוסרי. 

אז מהי בעצם תאונת פגע וברח, מה היקף התופעה, מה גורם לנהגים לבחור באופציית המילוט ומה ההשלכות של הבחירה האומללה הזו? התשובות, בכתבה הבאה. 

מהי ההגדרה של תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח הינה תאונת דרכים שבה הנהג הפוגע ברח ממקום התאונה מבלי לקיים את דרישות החוק – למסור את פרטיו ולהגיש עזרה לנפגעים, באם יש צורך בכך.
על פי נתוני משטרת ישראל, מדי שנה נפגעים בישראל כאלף איש בכ- 700 תאונות "פגע וברח", ומניין ההרוגים עומד על כ- 15-20 איש בשנה.

מה גורם לנהג הפוגע לברוח ממקום התאונה?

מעבר לנסיבות חיצוניות כמו חשיכה והיעדר עדים, וכן נסיבות של שכרות המשבשת את שיקול הדעת, ניתן לומר שאישיות לא בוגרת וכן נטייה לעבריינות מגדילות את הסיכוי שהנהג ימלט ממקום התאונה. ההחלטה על הבריחה מתקבלת לרוב מתוך בלבול, לחץ ומצוקה, בתוך שבריר שניה, ויש להניח שאדם שיבחר באופציית הבריחה, יטה לברוח מעימותים גם במישורים אחרים בחייו.

מהי הענישה בחוק על תאונת פגע וברח?

ביצוע תאונת פגע וברח הינו עבירה פלילית שלא פעם מלווה בעבירות נוספות כמו שיבוש ראיות ע"י ניסיונות להסתיר את רכב או לתקנו, תיאום גרסאות עם נוסעים נוספים שהיו ברכב, ותיאום אליבי כוזב עם מכרים ובני משפחה.

בשנים האחרונות בתי המשפט מתייחסים לעברייני תאונות פגע וברח בחומרה רבה והם נוטים להכביד את הענישה, בתוך המסגרת שבמקביל הוכפלה גם בחוק. הענישה על תאונת פגע וברח יכולה לנוע בין מאסר על תנאי לבין מאסר בפועל לתקופה של מספר שנים, לצד ענישה נוספת כקנס ו/או שלילת רישיון.

עפ"י החוק, העונש לנהג שהמשיך בנסיעתו מבלי לעצור או לבדוק את תוצאות הפגיעה הינו עד 3 שנות מאסר, כאשר הנהג נטש את הזירה ביודעו שפגע באדם אחר, דינו עד 7 שנות מאסר, ואם הנהג גרם לחבלה חמורה או למוות הוא יהיה צפוי לעד 14 שנות מאסר. בממוצע, העונש על תאונת "פגע וברח" הינו כשלוש שנות מאסר וקנס של אלפים בודדים של שקלים. 

האם וכיצד ניתן לאתר את הנהגים הפוגעים?

הודות לטכנולוגיה ולשיטות החקירה המתקדמות של המשטרה, מרבית תאונות הפגע וברח מפוענחות כיום ולרוב הנהג הפוגע נתפס בתוך ימים ספורים. החקירה מתחילה עם הגעת בוחני התנועה לשטח וע"י ליקוט הממצאים, לרבות שברי חלקי פלסטיק של הרכב הפוגע, ניתן, כמעט תמיד, לזהות בוודאות מלאה את סוג הרכב והדגם. לאחר זיהוי סוג הרכב יתכן ובעלי רכבים המתגוררים בקרבת אתר התאונה יוזמנו לחקירה עם רכבם, ובבדיקה מקצועית ניתן יהיה לאבחן האם חלקי הרכב הוחלפו לאחרונה.

סוג נוסף של אמצעים לאיתור הנהג הנמלט הם עזרים טכנולוגיים לאיכון טלפונים סלולריים וכן מצלמות הניצבות ברחוב. כמו כן, במקרים רבים הנהגים הנמלטים, נוטשים את רכבם בקרבת מקום התאונה, וגם אם נעשים ניסיונות להסתיר את הרכב, לרוב הוא מתגלה בתוך זמן קצר. ולבסוף, ברובד המודיעיני, בלשי המשטרה עורכים גם בדיקות במוסכים ועוקבים אחר מכירות חלקי חילוף במטרה לאסוף די מידע אשר יוביל את הנהג הפוגע.

איך ניתן ללצמצם את כמות תאונות הפגע וברח?

הדרך לצמצום תופעת תאונות הפגע וברח כוללת שילוב של הגברת האכיפה עם פעולות הסברה וחינוך וכן הגברת הענישה. יחד עם זאת חשוב לזכור שהנהגים הפוגעים הם, רובם ככולם, אנשים נורמטיביים, שחייהם הוסטו ממסלולם בעקבות הפגיעה, ולכן, ענישה מחמירה אינה מהווה בהכרח גורם מרתיע, שניתן לתלות בו תקוות גדולות.

האם הביטוח מפצה את נפגעי תאונות פגע וברח?

החובה לפצות על פגיעה בתאונה מוטלת, בראש ובראשונה, על חברת הביטוח של הנפגע ולכן, גם אם אין לחברה אפשרות לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע, היא עדיין מחוייבת בתשלום פיצויים לנפגעים. כאשר מדובר בפגיעה בהולכי רגל או רוכבי כלים זעירים כאופניים או קורקינטים, ופרטי הנהג הפוגע חסרים או שאינם מלאים, ניתן להשיג את פרטיו מהמשטרה ולקבל את פרטי חברת הביטוח שלו מ"קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. 

השאירו פרטים וקבלו מידע נוסף על רכישת מערכת לרכב המחוברת למוקד אנושי שיסייע לכם בכל בעיה בדרך
שלח
בדקו זכאות להטבת 1,500 ש"ח
ממשרד התחבורה בקלות!